Vakspecialist Drama
Basis
Je maakt kennis met verschillende dramawerkvormen en technieken zoals fysiek spel, teksttheater, rollen- en maskerspel. Je krijg inzicht in vakaspecten als mise-en-scène, stemgebruik en het inzetten van decor, attributen en kostuums. Je maakt een lessenreeks en leert het vak drama deskundig inzetten in de praktijk. Onderaan de pagina lees je meer over het programma.
De opleiding Vakspecialist Drama is bedoeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten, docenten, zorgmedewerkers cultuur/maatschappelijk werkers en andere geïnteresseerden met een passie voor drama.
Bij afronding van Jaar 1 ontvang je een certificaat Vakspecialist Drama Basis.
Studielast
Leerjaar 1: 64 uur
Deze uren omvatten 16 workshops, thuisstudie en het verzorgen van 3 dramalessen, inclusief lesopzet en een eindreflectie.
​
De kosten
Leerjaar 1: €1180,-
Vergoeding lesstof: €100,-
Totaalprijs: €1280,- excl. 21% BTW
​
Je ontvangt een jaar lang toegang tot de methode Drama Online, verschillende readers, plus na iedere bijeenkomst een hand-out met daarin al het lesmateriaal dat aan bod is gekomen.
​
Vakspecialist Drama Basis
Module 1
Kennismaking & basisspel
We gaan aan de slag met actieve namenspellen en dramaspellen die kunnen dienen als warming-up, tussendoortje of ter afsluiting van een les. Aandacht wordt besteed aan de verschillende doelen die je met dramaspel kunt nastreven, zoals de ontspanning, concentratie of creativiteits- en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Bewegingspel & (panto)mime
We gaan bewegen op muziek en werken aan lichaamsbewustzijn en het vergroten en verkleinen van bewegingen. We zoomen in op de verschillende gebieden van pantomime
zoals het denkbeeldige voorwerp, de denkbeeldige kracht, de denkbeeldige ruimte
en een denkbeeldig persoon.
Stem & vertellen
Verschillende vormen van vertellen komen aan bod. Je leert je stem en de verschillende klankkleuren bewuster inzetten - en dus je spel en verhalen levendiger voor het voetlicht brengen. Aan bod komen: vertelrondes, jabbertalk, associëren en vertelpantomime.
Tableau vivant
Tableau vivant - het woord betekent 'levend schilderij'- is een theatrale basiswerkvorm. We bespreken hoe je de poses in een tableau uitdrukkingskracht geeft en laten de verschillende emoties aan bod komen aan de hand van de 4 B's: boos, blij, bang en bedroefd.
Wie, wat, waar
De 3 W's zijn bouwstenen waarmee een dramatische scène kan worden ingericht. We gaan aan de slag met rolopbouw en bespreken het belang van de juiste locatie.
Interessant zijn ook de verschillende conflict mogelijkheden: conflict met de ruimte, een voorwerp, met een ander of met jezelf (het innerlijke conflict).
Rolopbouw
We verdiepen ons in het onderdeel 'wie' en spelen typematig spel en karakterspel. We werken aan de fysieke, emotionele en rationele invulling van deze verschillende rollen, die samen bijdragen aan de totstandkoming van geanimeerd spel.
Hoge & lage status
Een strenge koningin tegenover haar klunzige lakei: statusverschil brengt spanning en humor in een scène. Komischer nog zijn personages die hun status tegenspreken: diezelfde deftige koningin, als ze tijdens haar toespraak plotseling een luidruchtige scheet laat. In deze workshop leer je met het element 'status' toneelspel levendiger maken.
Improvisatie
Wie wil improviseren moet lef tonen en in staat zijn tot samenwerken. Het is nogal wat: zomaar de vloer op stappen zonder te weten wat er komen gaat. We leren je verschillende improvisatie spellen en bespreken hoe je een veilige leeromgeving creëert voor deze waagstukjes.
Vakspecialist Drama Basis
Module 2
Schimmenspel
Een lamp gaat aan: we zien de schaduw van een sluipende figuur... In al zijn eenvoud biedt het schimmenspel een simpele ingang tot spannende scènes. Het prikkelt de verbeelding en creëert een magisch effect. Het enige wat je nodig hebt is een lamp.
De rest leer je in deze workshop.
Poppen- & objectenspel
Een ouwe sok, een ovenwant, of zelfs een vork: met de juiste techniek blaas je overal leven in. Tijdens deze workshop leer je hoe je dat doet. Bouw stapsgewijs met je leerlingen aan hun poppenspel en neem ze mee in de wereld van de pop.
Trestle maskers
Een en al verdriet, of juist intense vrolijkheid; Trestle maskers kenmerken zich doordat ze een bepaalde emotie sterk uitdrukken. Je zet zo'n masker op... maar dan je lichaam nog. We onderzoeken de fysieke spelmogelijkheden per masker en maken de vertaalslag naar de klas.
Teaching-in-role
De meester zet een hoedje op en spreekt ineens op fluistertoon: er is geen leerling die zich niet laat verleiden mee te gaan in de wereld die de leerkracht voor ze schept. Maar hoe kies je zo'n rol? En hoe geef je die zodanig vorm dat je lesdoelen worden bereikt?
Kostuums
Leerlingen vinden het heerlijk om zich te verkleden: kostuums in de dramales zijn een enorme inspiratiebron voor spel en personage. Hoedjes, brilletjes, colbertjes, doeken, pruiken en plaksnorren, hoe richt je voor de school een uitdagende verkleedkist in?
Dialoog
Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer personen en leerlingen zijn vaak enthousiast om met tekst te werken. Maar hoe pak je dat aan? Aan de hand van tekstbehandeling, emoties en mise-en-scène leer je om een scène op verschillende manieren op de vloer te krijgen, samen met je klas.
Toneelbeeld
Stel je voor: je maakt een presentatie met de klas. Je werkt met kostuums, attributen, decor, tekst, mise-en-scène, speelstijl en genre. Hoe breng je deze samen tot een kloppend geheel? We laten je kennismaken met de vele mogelijkheden die er zijn.
Presenteren
Het voorspelen van scènes door de leerlingen is een belangrijk onderdeel van je dramales. In het theater houden zowel de acteurs als het publiek zich aan spel- en kijkafspraken.
Welke daarvan zijn ook in de klas belangrijk?